Split cell: Ingebouwde waterstofreiniging voor vrachtauto's, bussen etc.
Regelmatig de binnenkant van de motor reinigen heeft vele voordelen. We zetten ze nog even op een rijtje:
- minder brandstofverbruik (4 tot 8%)
- minder uitstoot schadelijke gassen (CO2)
- meer koppel
- meer pk
- meer turbodruk
- minder onderhoud
- minder nagelen
- minder geluid
- langere levensduur van de motor en onderdelen zoals roetfilter en turbo
- opheffen van storingen
- efficienter brandstofverbruik
- minder verbruik van Adblue
Al die voordelen krijg je na een reinigingsbeurt. Maar daarna begint de vervuiling weer en moet de motor na een aantal kilometers weer gereinigd worden om volop te kunnen genieten van al die pluspunten. Dat systeem kan beter, makkelijker en efficiënter en daar hebben wij dan ook hard aan gewerkt.
Het resultaat is een unieke split cell die geïnstalleerd wordt op je vrachtwagen, bus of boot waardoor de motor continue wordt gereinigd en de motor dus steeds optimaal kan draaien. Jouw motor heeft dan steeds de beste prestaties met zo min mogelijk verbruik en uitstoot. Ook bespaar je de uren die je anders stilstaat terwijl de motor wordt gereinigd. Dit proces duurt gemiddeld 3 1/2 uur, afhankelijk van de stroomtoevoer die beschikbaar is op de locatie.
Met de huidige en steeds strengere regelgeving aangaande schadelijke uitstoot zijn de dieselmotoren nu uitgerust met een roetfilter, egr klep en wordt Adblue toegevoegd aan de motor. Adblue bindt roet waardoor er meer roet in de roetfilter achterblijft. Dit klinkt goed echter dit proces zorgt ook voor Adblue residu (kristallen) in het roetfilter waardoor deze eerder vervangen zal moeten worden. De prijs hiervoor ligt al gauw tussen de €8000 en €12000. Met de split cell techniek van Carbon Clean Master gaat het roetfilter veel langer mee en wordt ook het Adblue verbruik een stuk minder. Door het gebruik van een split cell kun je ook nog eens een extra rendement behalen van 4 tot 8%.
APK 2023: deeltjestest sinds 1 januari verplicht. Wat houd dit in voor jou en wat kunt je doen?
Vanaf 1 januari is de deeltjestest een verplicht onderdeel bij de APK voor dieselauto's/trucks. Het kan dus voorkomen dat voertuigen hierdoor worden afgekeurd. Wanneer het voertuig word afgekeurd door een te hoge roetdeeltjes uitstoot kun je 'handmatig' de motor en roetfilter schoon laten maken hetgeen zeer prijzig is. Een alternatief is chemische additieven in de motor doen. Dit heeft vaak niet genoeg resultaat om alsnog door de keuring heen te komen. De beste optie is om de motor te laten reinigen met een grote hoeveelheid waterstof. Maar nog beter is het plaatsen van een split cell omdat de motor dan continue gereinigd wordt.
Prijs split cell: €4000,- ex btw